CD Review-Cavalcade by THE FLATLINERS (en/de)
By:
www.hearingthevoice.com
Tags:
CD reviews,
The flatliners
By: Leo Dworschak
English version
The Flatliners – Cavalcade
When the Flatliners perform, they perform with a vengeance – a vengeance palpable on Cavalcade. Mightily roar the guitars, driven by Chris Cresswell’s gruff voice (Shane McGowan meets Greg Graffin) adding some...
edge to the lyrics. The new record sounds as if directly imported from the stage – an impression confirmed by the band’s current Fat Wreck profile – Cavalcade has been produced bit by bit during tour-breaks. Accordingly, the few lines introducing the first track, the (verbal) igniting spark of the album, are already dedicated to the road.
Owing to the surplus of raw energy, the record lacks in diversity and variety. Cavalcade does not provide any instant hits comparable to “Eulogy” that will nest in your head parasite-style and feed on its catchy-tunes-population. But will we really miss those? As mainstream-seeds in the counter-culture – no, we won’t. As bait – yes we will.
Cavalcade is not exactly a hotspot in the magnificent Flatliners-microcosm; too scarcely does it rise above the average skate-punk release. Noticeably, the band’s third full-length pays tribute to thousands of miles on the road. But what’s Cavalcade exactly? A special treat for the people who’ve accompanied the four Canadians on their way, or a filler to put us off until the next record? In my humble opinion, it’s the former.
Cavalcade resembles a live album in both intensity and lack of innovations. It doesn’t take any enthrallingly creative detours but rushes straight to the head, the legs and all the other body parts suited to shake. And that’s fair enough.
The Flatliners - Cavalcade (German version)
Mit Cavalcade schicken die Flatliners die vinyl-gewordne Urgewalt ihrer live performances ins Gefecht. Brachial krachen die Gitarren, kitzelt Chris Cresswells kratzige Stimme (Shane McGowan meets Greg Graffin) das Mark aus den gewohnt guten Texten. Direkt von der Bühne kommt der Sound dann aber doch nur im übertragenen Sinn: ein Blick auf das aktuelle Fat Wreck Profil der Band verrät, dass die neue Platte stückchenweise in den Tourpausen der Band entstand. Und schon die kurze Wortspende, die dem ersten Track vorausgeht, die verbale Initialzündung des Albums, ist gleich mal der Straße gewidmet.
Bei dem Übermaß an dreckiger Power bleiben Vielfalt und Abwechslung ein wenig auf der Strecke. So finden sich auf Cavalcade auch keine besitzergreifenden Parasiten-Hits wie „Eulogy“, die sich langfristig im Kopf einnisten und den ansässigen Ohrwurmbestand kräftig dezimieren. Fehlen sie? Als Mainstream-Schwimmer in der Gegenstrombewegung – nein. Als Köder – ja.
Für den Eintritt in den Flatliners-Mikrokosmos eignet sich Cavalcade nicht; dazu hebt sich der dritte Full-length-Release der Kanadier zu selten von der breiten Skatepunk-Masse ab. Die Platte zollt den weiten Strecken Tribut, die die Band in ihrem Aufstieg zum Fixstern im Fat Wreck Universum bisher zurückgelegt hat – der Art von Strecken, die sich in Vielfliegermeilen und Benzingeld messen lassen. Ein Extrazuckerl für alle, die sie auf ihrem Weg begleitet haben, oder nur ein Lückenfüller zwischen zwei Alben? Ich tendiere zu Ersterem.
Cavalcade ähnelt in Intensität aber auch im Mangel an Innovationen einem Live-Album. Die Flatliners verzichten dieses Mal auf kreative Umwege und fahren direkt in Beine, Köpfe und was sonst noch zum Shaken taugt. Wir werden gut damit leben können.
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